Szkolna Gazeta Internetowa Liceum Ogolnoksztalcacego im. Mikolaja Kopernika w Tarnobrzegu

Czy czytanie lektur ma sens?   

Dodano 2021-10-20, w dziale felietony

Niewątpliwie każdy uczeń, w trakcie procesu edukacji, zadał sobie to pytanie na pewno nie jeden raz. Nie mam wątpliwości, że temat to kontrowersyjny, a zdania w tejże kwestii są podzielone. Jedni uważają, że czytanie lektur, to ewidentna strata czasu, inni z kolei, że lektury są inspirujące i można się z nich sporo dowiedzieć i nauczyć.

/pliki/zdjecia/czyt1_7.jpg Początek roku szkolnego to czas, w którym każdy polonista zapoznaje uczniów z kanonem lektur szkolnych obowiązujących w danej klasie. Niestety, zazwyczaj nie spotykają się one z zainteresowaniem uczniów. Czytanie lektur większość z nas, uczniów, taktuje bowiem jako bardzo uciążliwy obowiązek. Dzieje się tak z różnych powodów, najczęściej chyba dlatego, że książki te wydają się nam nudne lub trudne, gdyż pisane są często specyficznym językiem, którego nie używa się na co dzień. Inni nie czytają z zasady, bo w ogóle nic nie czytają lub z czystego lenistwa, gdyż powiązane to jest z wysiłkiem intelektualnym i zajmuje sporo czasu, wolą więc obejrzeć sobie ich ekranizację bądź ograniczają się do przeczytania streszczenia

Lektury szkolne nie są jednak wybierane przypadkowo. Mają dostarczać wiedzy historycznej, pokazywać obraz epoki literackiej, w której powstawały, być świadectwem kultury i sztuki tej epoki oraz pozwalać uczniom zapoznać się z życiem oraz problemami zwykłych ludzi. Poza tym lektury szkolne mają także przekazywać cenione przez daną ludzką społeczność wartości moralne, które młode pokolenie powinno przejąć jako własne i na ich podstawie kształtować swą osobowość i wyrabiać sobie swoje zdanie na różne tematy. Ukazują też cały szereg cech ludzkiego charakteru. Zarówno tych, które należy pielęgnować, jak i tych, które absolutnie wymagają napiętnowania. Tym samym mają dostarczać młodym ludziom wzorców godnych naśladowania w codziennym życiu. Książki te mają więc uczyć młodych patriotyzmu, miłości do ojczyzny i szacunku dla historii ich kraju. Na lekcjach poloniści zachęcają nas często do swobodnych wypowiedzi i dyskusji, co pozwala nam poszerzać swoje horyzonty i poznawać argumenty zarówno za jak i przeciw, co nie pozostaje bez wpływu na kształtowanie naszych poglądów. Zastanawiamy się, jak postąpilibyśmy na miejscu bohaterów, co rozwija również niezwykle naszą wyobraźnię i umiejętność przewidywania

/pliki/zdjecia/czyt2_5.jpg Jak już wspomniałam powyżej, każdy z nas ma jednak określoną opinię na ten temat. Może to wynikać zarówno z naszych życiowych upodobań jak i z przyczyn naturalnych. Jeśli bowiem mamy lepiej rozwiniętą lewą półkulę, to po prostu łatwiej nam logicznie i składnie myśleć, a jeśli dominuje u nas prawa półkula, to potrafimy o wiele lepiej od wspomnianych kreatywnie myśleć i jesteśmy bardziej emocjonalni. Te predyspozycje sprawiają, że coś przychodzi nam łatwiej lub trudniej (na przykład analizowanie motywów, powiązanie wątków w lekturze itp.). To również może zrodzić niekiedy niechęć do czytania. Ja nie widzę jednak w tym nic złego, bo uważam, że każdy z nas ma prawo żyć według własnych upodobań i przekonań, o ile nie krzywdzą one innych.

Ale uważam też, że warto dać lekturom szansę. W dobie fantastyki i lekkich młodzieżowych powieści, zapewne niewielu z nas zainteresowałoby się na przykład klasycznym dramatem. Niewielu też sięgnęłoby po jakąś powieść z okresu II Wojny Światowej. Dlatego te pozycje znajdują się w kanonie, bo - co by nie mówić - one tworzą kulturę. Można ich nie lubić, ale świadome ich unikanie to nic innego jak ignorancja. A czy z ignorancji może wyniknąć coś dobrego? Poza tym, czy bez próby zapoznania się z daną książką można powiedzieć, że jest ona nudna i bez sensu

Myślę, że każda wartościowa książka czegoś uczy, przekazuje określoną wiedzę i wartości, rozwija wyobraźnię oraz kształtuje naszą osobowość emocjonalną. W jednej wszystko jest podane na tacy, a inna zmusza do myślenie i wyciągania wniosków. Jak czytam chętnie, ale jakoś nie przepadam za literaturą romantyczną, choć wiem, że dla Polski był to ważny okres w literaturze i tego przekazu nie da się niczym innym zastąpić. Literatura z tamtego okresu, szczególnie nurt wyzwoleńczo-narodowościowy, jest dla mnie trudna i nie lubię jej czytać, ale czy można by było czymś go zastąpić? Nie sądzę. A swoją drogą nie jest to przecież też literatura, którą tworzono dla przyjemności lub ku uciesze gawiedzi, /pliki/zdjecia/czyt3_4.jpgale po to, by wspierać Polaków w tamtym okresie. Tak samo jest z literaturą obozową czy tą z czasów wojny. To jest coś, czego nie da się zastąpić czymś innym. Fikcja literacka nie jest w stanie zastąpić traumatycznych przeżyć ludzi, o których opowiadają autorzy tych pozycji.

Na pewno nie jest łatwo zabrać się za lektury, bo świat dziś wygląda inaczej niż kilkadziesiąt lub kilkaset lat temu. Zmienił się nie tylko nasz świat, ale również zbiór cenionych wartości moralnych, priorytety życiowe itd. Czy na lepsze? To trudno powiedzieć. Pewne jest jednak, że nowoczesne media zabijają w nas umiejętność myślenia. Oglądając film nie trzeba sobie bowiem niczego wyobrażać i dochodzić do własnych wniosków, bo wszystko mamy w nim podane na tacy. Za to czytanie książek, nieważne jakich, lektur tez, bezsprzecznie poszerza horyzonty, wzbogaca słownictwo, uczy zasad ortografii, interpunkcji i rozwija wyobraźnię. Oczywiście, zdecydowanie chętniej, jeśli już, czytamy pozycje, które są zgodne z naszymi zainteresowaniami, bo te wzbudzają w nas ciekawość tego, co będzie dalej. Warto jednak pamiętać również o tym, że lektury szkolne nie trafiły do obowiązującego uczniów kanonu przypadkowo i mają określoną wartość. Czytajmy więc książki, w tym i lektury, bo dzięki temu będziemy bardziej elokwentni, nie będziemy mieć problemów z wypowiadaniem się i będziemy też łatwiej (podobno też szybciej) przyswajać nową wiedzę.

Grafika:

Oceń tekst
  • Średnia ocen 5.6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Średnia ocena: 5.6 /7 wszystkich

Komentarze [1]

~Luna
2021-10-20 23:02

Artykuł jak i sam temat jest bardzo dobry i ma szerokie spektrum do polemizowania. Co do tego braku rozwijania wyobraźni podczas oglądania filmów nie byłabym tego taka pewna, ale cała reszta jak najbardziej trafna. Dobry początek

  • 1

Dodaj komentarz

Możesz używać składni Textile Lite

Aby wysłać formularz, kliknij na słonia (zabezpieczenie przeciw botom)

Najaktywniejsi dziennikarze

Kira 50kira
Luna 50luna
Selene 19selene
Yason 17yason
Animub 17animub

Wspierają nas:


Ian Boon Talk Easy
TFS Leonardo
OSK Dobra Szkoła

Ilość osób aktualnie czytających Lessera

Znalazłeś błąd? - poinformuj nas o tym!
Copyright © Webmastering LO Tarnobrzeg 2018
Do góry