Szkolna Gazeta Internetowa Liceum Ogolnoksztalcacego im. Mikolaja Kopernika w Tarnobrzegu

Dobro jest nieporównywalne, ale…   

Dodano 2013-01-25, w dziale felietony - archiwum

Chyba każdy Polak słyszał o Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy, która zbiera pieniądze na leczenie osób chorych, w szczególności malutkich dzieci. W tym roku wolontariusze tej fundacji zebrali już na ten szczytny cel całkiem sporą sumkę – około 40 mln złotych. O WOŚP mówi się od pierwszego finału - zawsze bardzo dużo i bardzo głośno. Za każdym razem finał WOŚP organizowany był z wielkim rozmachem, a informowały o nim na bieżąco prawie wszystkie liczące się na rynku medialnym stacje telewizyjne i radiowe, portale informacyjne oraz media papierowe.

/pliki/zdjecia/wosp1.jpgI tu pojawia się pytanie. Skoro to naprawdę taka cenna inicjatywa, o której przez cały styczeń trąbią wszystkie polskie media, to dlaczego nie wszyscy nasi rodacy są jej zwolennikami? Powody ich niechęci bywają wszak bardzo różne i szczerze mówiąc trudno się z niektórymi nie zgodzić. Co się Polakom najczęściej nie podoba w WOŚP? Jedni (szczególnie starsi) nie lubią być zaczepiani na ulicach przez nachalnych wolontariuszy, którzy wyłapują ich z tłumu przechodniów, bo nie mają jeszcze na kurtce serduszka. Inni nie przepadają za atmosferą wzajemnego licytowania się i nieustannego dążenia do bicia rekordów. A jeszcze inni nie chcą dać się zmanipulować i wykorzystać w kampaniach reklamowych operatorów komórkowych czy banków, które bez skrupułów wykorzystują WOŚP do własnej promocji. I tak sobie dziś myślę, że ludzie ci mają jednak sporo racji. Bo czy niesienie pomocy innym musi być czynione z takim rozgłosem? Czy trzeba się z tym aż tak obnosić i afiszować? W końcu już św. Mateusz powiadał: „Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili…” [Mt, 6, 2.4]

Myślę, że właśnie z tych ww. powodów WOŚP ma od lat wielu zdeklarowanych przeciwników. Jednym z najbardziej znanych jest Kościół Katolicki. Nie raz nie dwa kapłani w naszym kraju mówili na swoich kazaniach o WOŚP, Owsiaku i jego działalności, zarzucając mu m. in. finansowanie z zebranych od darczyńców pieniędzy np. Przystanku Woodstock. Coś w tym jest. Zorganizowanie takiej imprezy generuje faktycznie ogromne koszty, a fundacja Owsiaka je ma i bez wątpienia są to te pieniądze, które pochodzą od darczyńców. A przecież za te pieniądze miał być według deklaracji Jurka Owsiaka i przedstawicieli jego fundacji kupowny wyłącznie sprzęt medyczny. /pliki/zdjecia/wosp2.jpgGdyby nie ten Woodstock, te światełka do nieba, czy opłaty organizacyjne, tego sprzętu można by było pewnie kupić znacznie więcej, a co za tym idzie, bardzo możliwe jest, że WOŚP miałaby wtedy zdecydowanie mniej przeciwników.

Czy można pomagać ludziom inaczej? Jasne, że tak i czyni to od wielu lat choćby katolicka organizacja charytatywna Caritas, która – o czym warto wiedzieć - zbiera każdego roku od swoich darczyńców około 450 mln złotych, czyli średnio 10 razy więcej niż WOŚP (obie organizacje „pracują” przez cały rok). Ale kto z was wie coś więcej o działalności Caritasu? Niewielu, bo Caritas prowadzi swoją działalność bez medialnego rozgłosu. I choć jego cele są nieco inne, to na pewno nie mniej ważne i szczytne. Organizacja ta dofinansowuje posiłki dla dzieci w szkołach, wspiera hospicja, domy samotnych matek czy misje. Udziela także pomocy osobom bezrobotnym, chorym, starszym, bezdomnym, dzieciom z ubogich rodzin, a także rodzinom na imigracji i uchodźstwie. Idiotyczne byłoby stwierdzenie, że dobro czynione przez Caritas jest większe czy ważniejsze, bo dobro jest z założenia nieporównywalne, ale chciałabym zwrócić waszą uwagę na charakter działalności Caritasu. Ta organizacja działa od lat cicho, bez rozgłosu, ale wytrwale i skutecznie, udzielając pomocy doraźnej i długofalowej, materialnej i finansowej. Nie chwali się przy tym w mediach swoimi finansowymi czy też innymi sukcesami. Nikt się tam z nikim nie licytuje. Oni po prostu robią swoje, czyniąc dobro. A przykre dla wolontariuszy Caritasu może być jedynie to, że tak niewielu o nich wie i pamięta.

Działalność WOŚP jest nie mniej ważna, bo – jak wspomniałam - nie ma lepszego i gorszego dobra, ale mnie zaczyna zastanawiać fakt, że choć Orkiestra działa już 21 lat, to z każdym rokiem ma coraz mniej zwolenników. To zjawisko powinno zainteresować szefa fundacji, bo trzeba coś zrobić, aby WOŚP nie stał się za parę lat sztuką dla sztuki. /pliki/zdjecia/wosp3.jpgNaturalnie należy nieustannie przypominać ludziom o konieczności czynienia dobra i angażować ich w takie działania, ale może warto by pomyśleć nad zmianą formuły?

Oczywiście mam świadomość, że zarówno jedna jak i druga organizacja ma swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników, ale tak sobie myślę, że warto się chyba zastanowić nad tym, czy dobroczynność w dzisiejszych czasach naprawdę wymaga rozgłosu? Czy naprawdę chcemy pomagać innym tylko po to, by sie pokazać i zaszaleć, czy też po to, by mieć po prostu satysfakcję ze zrobienia czegoś naprawdę wartościowego? Czy zapomnieliśmy już o tym, o co tak naprawdę chodzi w niesieniu pomocy?

Grafika:

Oceń tekst
  • Średnia ocen 2.9
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Średnia ocena: 2.9 /111 wszystkich

Komentarze [43]

~James
2013-01-26 01:31

Od czego by tu zacząć ?
“Skoro to naprawdę taka cenna inicjatywa, o której przez cały styczeń trąbią wszystkie polskie media, to dlaczego nie wszyscy nasi rodacy są jej zwolennikami?”
Ludzie też psioczą na nowe egzaminy na prawo jazdy i co ? Choć to cenna i dobra zmiana/inicjatywa

“którzy wyłapują ich z tłumu przechodniów, bo nie mają jeszcze na kurtce serduszka.”
Dobra dobra, wolontariusze to nie gestapo, nie urządzają łapanek. Poza tym jak się powie ‘Nie’ to nikomu z głowy korona nie spadnie.

“Inni nie przepadają za atmosferą wzajemnego licytowania się i nieustannego dążenia do bicia rekordów.”
Nikt im w licytacjach i biciu rekordów nie każe uczestniczyć, a to że atmostera wywoływana przez jednych nie podoba się drugim jest naturalne. Mi też się nie podoba jaką atmosferę tworzysz nad WOŚPem, no i ?

“A jeszcze inni nie chcą dać się zmanipulować i wykorzystać w kampaniach reklamowych operatorów komórkowych czy banków, które bez skrupułów wykorzystują WOŚP do własnej promocji.”
Pomagają ? Tak ? No to nie rozumiem czego ich tak bulwersuje. Żadko firmy wydają pieniądze za nic – witam w realnym świecie.

“Bo czy niesienie pomocy innym musi być czynione z takim rozgłosem”
A dlaczego nie? Nie rozumiem co ma rozgłos do całej sprawy? Skoro fundacja pomaga to jest ok. Uważasz, że inne fundacje, przykładowo ta Polsatu czy TVNu nie robią zozgłosu wokół wysyłania smsów czy kupowania pewnych produktów?

„Kiedy więc dajesz jałmużnę, nie trąb przed sobą, jak obłudnicy czynią w synagogach i na ulicach, aby ich ludzie chwalili…” [Mt, 6, 2.4]
Św. mateusz na pewno niemiałby nic przeciwko gdyby ten rozgłos polegał na zachęcaniu innych do dobra, co przynosi faktyczne ‘powiększenie’ tej pomocy/jałmużny.
Następnym razem zastanów się czy cytat pasuje do sytuacji, polecam!

“Myślę, że właśnie z tych ww. powodów WOŚP ma od lat wielu zdeklarowanych przeciwników.”
To jest dziwny świat, myślę, że tych powodów jest więcej i są zgoła inne. Przykładowo: Caritas nie lubi WOŚPu bo Caritas to też ‘firma’ i jak to firma nie lubi konkurencji, to samo z kościołem.

“ Nie raz nie dwa kapłani w naszym kraju mówili na swoich kazaniach o WOŚP, Owsiaku i jego działalności, zarzucając…”
Też bym na miejscu księży nie mówił dobrze o WOŚPie skoro zamiast im ktoś w styczniu wrzuci pieniądze do puszki WOŚP po mszy. Nie trzeba geniusza żeby na to wpaść i zrozumieć. Niektórzy księża po prostu traktują WOŚP jako odebranie im części pieniędzy z niedzielnej mszy.

“ ...zarzucając mu m. in. finansowanie z zebranych od darczyńców pieniędzy np. Przystanku Woodstok. Coś w tym jest. Zorganizowanie takiej imprezy generuje faktycznie ogromne koszty, a fundacja Owsiaka je ma i bez wątpienia są to te same pieniądze, które pochodzą z ulicznych kwest.”
Przystanek Woodstock finansowany jest wyłącznie z pieniędzy sponsorów, jak i organizacja imprez i finałów. Dostępne są rozliczenia finansowe Fundacji, wiec sprawdź: http://www.wosp.org.pl/fundacja/rozliczenia_finansowe .

“Gdyby nie ten Woodstock, te światełka do nieba, czy opłaty organizacyjne, tego sprzętu można by było kupić znacznie więcej” Gdyby nie ten Woodstock, te światełka do nieba, czy opłaty organizacyjne to WOŚP zebrałby dużo mniej, co za tym idzie kupił by go mniej. To reklama, dodatkowo opłacana przez sponsorów, a nie zebrane w kwestach pieniądze.

“ (obie organizacje „pracują” przez cały rok)”
OK, tylko nie obie organizacje zbierają cały rok. Czy wiesz jak wspomóc WOŚP np. w sierpniu ? Bo ja nie, jak i inni.

“ Ta organizacja działa od lat cicho, bez rozgłosu, ale wytrwale i skutecznie, udzielając pomocy doraźnej i długofalowej, materialnej i finansowej. “
WOŚP przez maszyny, które kupuje działa i doraźnie, i długofalowo (inkubatory nie są jednorazowe o ile wiem), i materialnej. A finansowej nie. Dlaczego? Bo Fundacja wydaje wszystkie zebrane pieniądze, żeby wiadomo było co, w jakiej ilości i za ile zostało kupione, bez niedopowiedzeń.

“Nie chwali się przy tym w mediach swoimi finansowymi czy też innymi sukcesami.”
To dziwne, bo logiczne jest chwalenie się swoimi sukcesami by ludzie wiedzieli, że jak wrzucą to ma to sens. Wspierając Caritas nie mam pojęcia na co te pieniądze idą i szkoda, że nie informują o tym ludzi, w tym mnie. Może to niekatolickie formułować cele zbiórki?

“ A przykre dla wolontariuszy Caritasu może być jedynie to, że tak niewielu o nich wie i pamięta.”
A kto ma o nich pamiętać ? Szczerze: PIERWSZY RAZ W ŻYCIUYSZE ŻE CARITAS MA WOLONTARIUSZY. Nie żartuje. Ale skąd ja i mi podobni mamy się o nich dowiedzieć? Chcą zebrać pieniądze, a to darczyńcy mają ich szukać ?

“ Naturalnie należy nieustannie przypominać ludziom o konieczności czynienia dobra i angażować ich w takie działania, ale może warto by pomyśleć nad zmianą formuły?”
Zmieńmy formułe na tą Caritasową ! Nie wiedzmy na co dokładnie idą pieniądze, że ma wolotnariuszy i ile zbiera rocznie! WARTO!!
“ale tak sobie myślę, że warto się chyba zastanowić nad tym, czy dobroczynność w dzisiejszych czasach naprawdę wymaga rozgłosu? “
TAK WYMAGA. Każda działalność wymaga rozgłosu. Caritas też ma rozgłos. I hospicja. I domy dziecka. I nawet schroniska dla zwierząt. Rozgłos zwraca na coś uwagę, a bez jej zwrócenia w dzisiejszym świecie żada fundacja czy organicacja dobroczynna nic nie zdziała.

“Czy naprawdę chcemy pomagać innym tylko po to, by sie pokazać i zaszaleć, czy też po to, by mieć po prostu satysfakcję ze zrobienia czegoś naprawdę wartościowego? “
A kto mówi o pokazywaniu siebie? Owsiak musi mieć i tworzyć swój wizerunek, bo ludzie muszą mu wierzyć żeby wspomóc jego inicjatywy. W ten sposób pomaga.
Poza tym czemu odmawiasz ludziom związanym z WOŚPem i darczyńcom satysfakcji ? Twierdzisz, że żeby odczuć większą satysfakcje lepiej wrzucić 10 zł na Caritas ? Jaki jest przelicznik ? 1 punkt satysfakcji za 1 zł dla caritasu, a tylko 0,5 punkta za 1zł dla WOŚP ?

“Działalność WOŚP jest nie mniej ważna, bo – jak wspomniałam – nie ma lepszego i gorszego dobra”
Cały tekst ma wydźwięk, że jest lepsze i gorsze dobro. Że lepsze jest wrzucenie tu, a nie tam, że ta organicazja pomaga lepiej niż tamta.

“Czy zapomnieliśmy już o tym, o co tak naprawdę chodzi w niesieniu pomocy? “
Oświeć nas. Skoro WOŚP pomaga to niesie pomoc? Albo jestem idiotą albo to logiczne. Nie sądze, że niesienie pomocy to tylko wrzucenie 100 zł do skarbony kościelnej, w nocy, z workiem na głowie żeby nikt mnie nie rozpoznał.

No i oczywiście proszę autorkę do odniesienia sie do tego komentarza. O ile jest na tyle odważna i dorosła żeby podjąć merytoryczną dyskusje.

~Tarnobrzeski Sztab WOŚP
2013-01-26 00:34

Jako przedstawiciele tarnobrzeskiego sztabu WOŚP nie możemy przejść obojętnie wobec tego, co tutaj padło. Chcielibyśmy zwrócić uwagę na nieprawdę, którą tu autorka napisała.

Po pierwsze: „jedni (szczególnie starsi) nie lubią być zaczepiani na ulicach przez nachalnych wolontariuszy, którzy wyłapują ich z tłumu przechodniów, bo nie mają jeszcze na kurtce serduszka” – nikt nie ma prawa generalizować. Wielki wysiłek, który wkładają wolontariusze podczas finałów autorka zamknęła jednym zdaniem i sprowadziła do podzielenia ludzi na grupy – kto wrzucił do puszki, a kto nie. Mamy świadomość, że wśród grupy prawie 120 tysięcy osób – wolontariuszy, zawsze znajdą się tacy, którzy nimi być nie powinni, ale „wrzucanie wszystkich do jednego worka” jest brakiem szacunku do działań tych, którzy wykonują ją właściwie.

Po drugie, „…o WOŚP, Owsiaku i jego działalności, zarzucając mu m. in. finansowanie z zebranych od darczyńców pieniędzy np. Przystanku Woodstok” – taka opinia jest powszechna, przeciwnicy WOŚP „wyciągają” ten temat bez przerwy nie popierając go żadnymi konkretnymi dowodami. W tym miejscu chcielibyśmy zaprosić wszystkich do zapoznania się z rozliczeniem finansowym fundacji: http://www.wosp.org.pl/fundacja/rozliczenia_finansowe . Polecamy również nagranie, w którym Jurek Owsiak przedstawia swoje rozliczenie finansowe, mówi również o wyżej poruszonych przez nas sprawach: http://owsiaknet.pl/video/46033264 . Podsumowując, żadna złotówka ze zbiórki podczas finałów nie jest przekazywana na działalność inna niż zakup sprzętu medycznego. Zatem słowa „Zorganizowanie takiej imprezy generuje faktycznie ogromne koszty, a fundacja Owsiaka je ma i bez wątpienia są to te same pieniądze, które pochodzą z ulicznych kwest.” są nieprawdą i wprowadzają w błąd czytelnika.

Po trzecie: „…Orkiestra działa już 21 lat, to z każdym rokiem ma coraz mniej zwolenników. To zjawisko powinno zainteresować szefa fundacji, bo trzeba coś zrobić, aby WOŚP nie stał się za parę lat sztuką dla sztuki. Naturalnie należy nieustannie przypominać ludziom o konieczności czynienia dobra i angażować ich w takie działania, ale może warto by pomyśleć nad zmianą formuły?„ – potrzeba zmiany formuły jest nie na miejscu, ponieważ m.in. za nią Jurek Owsiak otrzymał w ostatnich dniach doktorat honoris causa Uniwersytetu Pedagogicznego jako „twórcę największych w Polsce akcji charytatywnych, człowieka wielkiego serca, otwartego na potrzeby innych, oddanemu sprawie pomocy dzieciom”.

Nasz komentarz miał na celu tylko i wyłącznie sprostowanie w/w nieprawdziwych informacji.
Tarnobrzeski Sztab WOŚP

~Luca
2013-01-25 23:29

@true about Owsiak polecam reportaż “Uwagi” na temat sióstr, które zostały perfidnie oszukane przez “anielski”: Caritas, działka przeznaczona na Dom Samotnej Matki została sprzedana “wolontariuszce” za 10000zł.

~true about Owsiak
2013-01-25 22:53

artykuł na temat Owsiaka w tygodniku „wSieci”.Polecam

~Jacek_21_zł_za_0,5
2013-01-25 21:44

A tak mnie jeszcze naszło; czemu się czepiacie jednostronności tekstu? Przecież felieton to nie rozprawka!

Jest osobiście (tak ma być), ale za to śmiertelnie poważnie (tak nie ma być), więc średnio się ten felieton udał.

Sam nie zgadzam się z poglądami autorki i mam wrażenie, że tu i ówdzie przemyciła mocno niedopowiedziane informacje, albo może nawet zupełnie fałszywe.

Wystarczy porównać sprawozdania finansowe obu organizacji, zobaczyć na co idzie w WOŚP kasa od sponsorów, a na co ta ze zbiórki podczas Wielkiego Finału.

Wystarczy popatrzeć skąd się biorą pieniądze w Caritasie, który de facto służy w znacznej mierze jako instytucja do dystrybucji pieniędzy, które i tak zostałyby wydane. Wystarczy spojrzeć na sprawozdania finansowe (wuj Google) Caritasu, by przekonać się, że rokrocznie wydaje nie 450, a ~250 mln złotych.

A w każdej organizacji dobroczynnej znajdą się zgniłe jabłka; wolontariusze-złodzieje są jak księża-pedofile i budzą we mnie taką samą odrazę.

Kurka wodna. Znowu trolluję.
Pa.
Mam 4× 0,5l, 70%; oryginalna, Łącka.

~Jacek_21_gr
2013-01-25 21:19

Jacek_21 to jakiś wredny podszywacz. Ja się na razie tej dyskusji tylko przyglądam :-)

~Luca
2013-01-25 21:15

@Jacek_2,1 tekst jest cienki niczym sik węża, brak w nim obiektywizmu i argumentów. Znacznie lepszym trollem był Moczo_Absolwent, on był przynajmniej inteligentny i używał argumentów

~~Jacek_21
2013-01-25 19:18

No i odezwała się ekipa małolatów, zaślepionych miłością do swego przywódcy. Ludzie ogarnijcie się, czy ten człowiek tak wyprał wam mózgi, że wy już nie potraficie spojrzeć na sprawe pomocy i pomagania obiektywnie? Czy wy naprawdę uważacie, że tylko Owsiak ma patent na niesienie pomocy? A tak przy okazji nie zrozumieliście raczej przesłania tego tekstu? Przecież to żaden atak na WOSP tylko próba zachęcenia do pewnej refleksji nad sposobem czynienia dobra. Tekst bardzo dobry.

~zszokowana
2013-01-25 18:08

@Jaskier
Tak się składa, że akurat co nieco o tym wiem, także daruj sobie ironię. Gdybyś miał kilka razy w ciągu jednego dnia odmrożone kończyny, w których nie miałbyś czucia, pisałbyś inaczej. W tym roku nie pierwszy raz czynnie uczestniczyłam w WOŚPie i nigdy nie miałam ani nie oczekiwałam z tego powodu żadnych profitów.

~lili
2013-01-25 17:56

Majkel, a Twój komentarz jak zwykle na poziomie.

@zszokowana, masz racje.
Pisze jak typowy moherowy beret (pamiętajmy że to nie nakrycie głowy, to stan umysłu)
Autorka artykułuani jednym słowem nie wspomniała o tym, że MNÓSTWO ludzi nie popiera apoteozowanego przez nią Caritasu.

~Jaskier
2013-01-25 17:53

“ogromna część polskiej młodzieży ciężko pracuje całkowicie za darmo”
Jaaasne.

Widzę, że ponownie szykuje się dyskusja na temat eutanazji, tego, czy WOŚP jest dobre i kto jest Twoją ulubioną postacią historyczną i dlaczego jest nią Jerzy Owsiak.
Idę po popcorn.

~zszokowana
2013-01-25 17:13

Jeżeli istnieją jakieś poważne argumenty przemawiające przeciwko Owsiakowi, to Ty o nich nie wspomniałaś. Wykazałaś kompletny brak wiedzy na temat idei WOŚPu, kierując się najgorszą z odmian subiektywizmu. Tego artykułu nie da się czytać, w wieku 16 lat pierzesz mózgi niczym ograniczeni katole (nie mylić z katolikami). Wystarczyłoby poczytać kilka felietonów na temat Owsiaka, ukazujących się w poważnych pismach politycznych w Polsce.

Gdyby nie światełko do nieba i inne atrakcje, niewielu ludzi wzięłoby udział w tej akcji, która przypomina o tym, jak ważna jest pomoc innym.
W ten jeden jedyny dzień w roku jednoczy się ogromna część polskiej młodzieży, która ciężko pracuje od świtu do zmierzchu (a nawet dłużej) całkowicie za darmo, z własnej woli. Najbardziej rozśmieszyło mnie Twoje przekonanie, że niby 100% pieniędzy zebranych przez Caritas poświęcane jest odpowiednim celom. Dziewczyno, owe wyssane z palca argumenty świadczą jedynie o Twoim braku profesjonalizmu do sześcianu.

Z przykrością wystawiam Ci 1 i liczę, że wyciągniesz z tego wnioski. Nie tędy droga…

~czyty
2013-01-25 16:50

już po pierwszym akapicie wiedziałam, kto jest autorem tego arykułu.
gratuluje obiektywizmu, niebanalności i szerokich horyzontów.
1.

~uszczypliwy Henryk
2013-01-25 16:44

WTF?! Chyba na tym polega specyfika WOŚPu, że zbiera się tyle pieniędzy dzięki właśnie rozgłosowi…

Dodaj komentarz

Możesz używać składni Textile Lite

Aby wysłać formularz, kliknij na żyrafę (zabezpieczenie przeciw botom)

Najaktywniejsi dziennikarze

Luna 100luna
Komso 31komso
Artemis 25artemis
Hush 11hush

Publikujemy także w:

Liczba osób aktualnie czytających Lessera

Znalazłeś błąd? - poinformuj nas o tym!
Copyright © Webmastering LO Tarnobrzeg 2018
Do góry